woensdag 15 mei 2013

Dit is de voorbereiding voor onze beeldende vorming les.  

Voorbereiding
Context
Belevingswereld
Vertellen over dieren en verschillende plaatjes laten zien, van verschillende dieren, naar eigen invulling, kijk naar wat speelt in de klas. Ook vragen wat de kinderen hun lievelingsdieren zijn.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
Maak een herkenbaar dier met verschillende kleurtjes en bedenk daar een omgeving bij waar het dier zich in thuis zal voelen. Je mag op het witte blaadje dat je krijgt, geen enkel stukje wit meer zien als je klaar bent met de opdracht.
Je moet het dier eerst schetsen en er daarna met kleine gescheurde stukjes papier in plakken.
Je moet verschillende kleuren papier gebruiken.
Het gezichtje van het dier moet zichtbaar en herkenbaar zijn (ogen, neus & mond). Het dier moet zo compleet mogelijk zijn.
Doelen
Beeldend doel:
Aan het eind van de les hebben de leerlingen een herkenbaar dier gemaakt van stukjes gescheurd gekleurd papier.
Technisch doel:
Met verschillende gekleurde, gescheurde papiertjes een herkenbaar dier maken.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Beeldcultuur
Plaatjes van dieren en mozaïek laten zien. Bijvoorbeeld bijlage 1. Dit is een mozaïek plaatje van vissen. Maar ook gewoon losse plaatjes van dieren laten zien, zodat de leerlingen hun eigen dier kunnen kiezen.
Beeldaspecten
Uitleg geven over mozaïek en hoe je daar naar kan kijken
 
Informeren
Beeldbeschouwen
Samen met de leerlingen over dieren en mozaïek praten
 
Instrueren
Beeldend Probleem
Het maken van een eigen mozaïek dier.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen
Het in stukjes scheuren van papier en dit later opplakken in de vorm van het dier.
 
Begeleiden
Werkprocessen
Kinderen:
Dier uitkiezen, dier schetsen, het in stukjes scheuren van verschillende kleuren papier en hier hoopjes van maken. Het inplakken van het geschetste dier. De omgeving inplakken.
Leerkracht:
Rondlopen door de klas en bijsturen waar nodig is. Bij de leerlingen kijken of er wel een dier in te zien is, en positieve feedback geven.
 
Afronden
Tijdsmanagement
Tien minuten van te voren zeggen dat we bijna gaan opruimen en de klok aanzetten, zodat ze kunnen zien hoelang ze nog hebben. Erbij zeggen dat het niet erg is als het nog niet helemaal af is. Na die tien minuten de klok nog een keer op tien minuten zetten voor het opruimen. Binnen die tien minuten moet het helemaal klaar zijn.
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren
In groepjes van 4 of 6 naar elkaars werkje kijken, kijken of ze er een dier in zien en wat voor omgeving het is. Hiervoor wel de groepjes husselen. Vervolgens alles ophangen in de klas en samen met de leerlingen er nog even over praten, is het allemaal goed gelukt, zie je overal een dier in etc.?
 
Beoordelen
Beoordelingscriteria
-       Verschillende kleurtjes papier
-       Gezichtje
-       Herkenbaar dier
-       Omgeving waar het dier zich in thuis zal voelen
-       Geen wit meer
-       Kleine stukjes
 
Presenteren
Presentatievorm
Ophangen in de klas
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden
Zie alle bovenstaande dingen.

 

 

Bijlage 1

http://florienmartine.files.wordpress.com/2007/11/mozaiek-amsterdam-09-640x480.jpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten