Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld
De kinderen mogen een eigen ontwerp maken, ze kunnen dus iets maken wat
zij leuk vinden of wat hen aanspreekt. Er zijn wel voorwaarden, toch zal
iedereen iets kunnen maken in zijn/haar belevingswereld.
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
De kinderen mogen een eigen ontwerp maken voor een tekening gebasseerd op
de stijl van Keith Haring. De belangrijkste kenmerken van de werken van Keith
Haring gelden als randvoorwaarden:
·
Gebruik simpele vormen en geen details.
·
Gebruik dikke zwarte lijnen om de vorm een extra
accent te geven.
·
Laat beweging zien dmv. Streepjes
·
Gebruik felle kleuren
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
Aan het einde van de les hebben de kinderen een tekening, gebasseerd het
werk van Keith Haring, gemaakt.
Technisch doel:
Met felle kleuren en simpele vormen word teen tekening gemaakt.
|
|
Receptie
/Oriƫntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur: Ik laat verschillende
voorbeelden van het werk van Haring zien. Zo hebben de kinderen genoeg
inspiratie voor hun eigen werk.
Beeldaspecten: Laten zien hoe je met
eenvoudige vormen toch een duidelijk beeld kunt laten zien.
Ontwikkelingsfasen
Deze les past binnen fase 4 van Parsons, omdat het vooral gaat om de stijl van het werk. De kinderen moeten met de stijl van Keith Haring hun eigen werk maken.
|
*
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
Met de kinderen kijk ik naar het werk van Keith Haring. Ik laat de
kinderen vertellen wat hen opvalt aan het werk. Zo kunnen de kinderen zelf de
belangrijkste kenmerken opnoemen voor hun opdracht.
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Ik vertel de kinderen dat ze een eigen tekening gaan maken gebaseerd op
het werk van Keith Haring. De tekening moet iniedergeval het volgende
bevatten:
·
simpele vormen en geen details.
·
dikke zwarte lijnen om de vorm een extra accent
te geven.
·
beweging laten zien dmv. streepjes
·
felle kleuren gebruiken
|
Rubrix:
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
|
Er zijn simpele vormen gebruikt. (geen details).
max. 3 punten
|
1½ punt
Veel details en ingewikkelde vormen.
|
2½ punt
Simpele vormen zijn aanwezig.
|
3 punten
Simpele vormen zijn op een creatieve manier gebruikt.
|
|
Creativiteit
max. 4 punt
|
2 punt
Er is geen duidelijk beeld geschept. Niet duidelijk wat er bedoeld
wordt.
|
3 punten
Duidelijke vormen en een helder beeld.
|
4 punten
Kleur en vorm zijn op een creatieve manier gebruikt.
|
|
Afwerking
max. 3 punten
|
1½ punt
Geen strakke afwerking, slordig resultaat.
|
2½ punten
Nette tekening.
|
3 punten
Goede afwerking, ruimte van het blad goed benut.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten